Hoe komen jullie aan de naam?

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29
Hoe komen jullie aan de naam?

Bericht door mell » 09 sep 2006, 15:17

Hoe zijn jullie aan de naam gekomen van jullie spruit?


Katia

Bericht door Katia » 09 sep 2006, 15:35

Troia: een documentaire over de stad Troje gezien en voor de grap (echt dus he!) gezegd tegen mijn man: "wat vind je van Troia, dat is het Latijn voor Troje" ... maar die grap bleek geen grap meer want hij vond het heel goed klinken :lol: en ik ook eigenlijk en dus ja... Troia was het...
Troia zou oorspronkelijk zelfs eerst Amaryllis genoemd hebben. :D maar de achternaam is Smits en zou dus [IS][SI] worden qua klank... verder gaan zoeken en toen op Portia terecht gekomen, maar die begon na een tijdje minder goed te klinken. En daarna pas op Troia gekomen en de dag daarna de naam Atlanta al bedacht. :lol:

Atlanta: verder gegaan van Troia haar naam uit met volgende redenatie: Troia --> Latijn voor Troje --> Troje = mythologische stad --> andere mythologische stad = Atlantis --> Latijn voor Atlantis --> Atlanta
Bij Atlanta zijn we op het einde van de zwangerschap (2 weken voor de geboorte ongeveer) op de naam Acte gestoten en daar was ik zot van ineens! Op een bepaald moment wou ik zelfs Atlanta veranderen in Acte, maar op een of andere manier klopte dat niet. Al rap terug Atlanta geworden daarna, maar het toch open gelaten en we zouden met de geboorte wel beslissen, maar ze was er uit en het was duidelijk een Atlanta!

zo hebben we ook de 3e meisjesnaam gevonden, maar die is nu nog niet van toepassing :lol:

de jongensnamen die we hadden:

Seth: tja, mijn aller aller allergrootste passie is het oude egypte... zegt dus genoeg eigenlijk. Hugo vond het meteen goed sterk klinken en mooi.

... : Op mijn 15 jaar die naam tijdens de lessen Latijn tegengekomen en toen gezegd "ik wil ooit een zoontje dat zo noemt" en nog steeds is dat voor mij als Latiniste DE naam. Raar eigenlijk dat we dat idee niet bij Troia toen hadden, maar Hugo stond er toen niet zo achter. Nu bij Atlanta dus wel... toen had hij zelf zoiets van "dat is geen Seth dat in je buik zit, maar een ..." en dus was de naam goedgekeurd...

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Re: Hoe komen jullie aan de naam?

Bericht door bioMam » 09 sep 2006, 16:53

mell schreef:Hoe zijn jullie aan de naam gekomen van jullie spruit?
boeken en fora afgezocht, betekenissen, klaken en gevoelens bijeengelegd tot we iets hadden dat de klik deed overgaan ;)
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 09 sep 2006, 16:57

en waar hebde ze dan uiteindelijk gevonden? :lol:

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 09 sep 2006, 16:59

Katia schreef:en waar hebde ze dan uiteindelijk gevonden? :lol:
Jelmer in een boek, Runar op internet ... wisten wel dat we die richting (eerder skandinavisch, in elk geval speciaal) uit wilden en tja er zijn veel namen de revue gepasseerd maar vermits we het nooit eens waren, zijn die allemaal afgevoerd :lol: en nu kan ik 't me al lang ni meer anders inbeelden ...
Afbeelding
Afbeelding


Ilse-vh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:16 feb 2006, 17:14

Bericht door Ilse-vh » 09 sep 2006, 17:50

Ik zat verleden jaar naar Expeditie Robinson te kijken en daar deed een Emma in mee, en die deed me erg denken aan mijn jongste nichtje. Ze is 18 en scheelt dus wel wat jaren met me, maar we hebben een heel goeie band.

En dan vervolgens: ik ben een fan van Jane Austen, vooral van Pride & Prejudice maar ook van het boek Emma.
Dus die twee dingen samen,en het feit dat Jerry het ook heel graag hoorde, gaf de doorslag.

Als het een jongen was geweest, was het Jonas geweest. Ik ben sci fi fan, oa ook van Stargate SG1, en daar deed ook een Jonas mee, maar dan op z'n Engels uitgesproken. Ik zou echter wel voor de Vlaamstalige manier van uitspreken gegaan zijn.
Het is dus een Emma geworden.

@Katia: we hebben wel veel interesses gelijk!! Astronomie, geschiedenis, mythologie... Ik ben van kindsaf al verzot op alles oud-Egyptisch. Verleden jaar zijn we nog op reis geweest naar ginder. Een droom die uit is gekomen. Al was ik op voorhand een beetje bang om teleurgesteld te worden vanwege al het commerciële dat er rondhangt. Maar om eindelijk al die tempels en plaatsen te zien waar ik al zo lang van droomde...zalig!! (Abu Simbel, de tempel van Hatsjepsut, Luxor....nog zoveel meer...)
Ben jij ginder ooit al geraakt?
Afbeelding

Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 09 sep 2006, 18:27

nee spijtig genoeg nog niet :?
maar net als jij wat bang om teleurgesteld te worden... :?
want idd, het commerciele heeft er veel kapot gemaakt, maar ooit ga ik er toch naartoe gaan!
Zal ook een droom zijn die uitkomt.

en op een of andere manier weet ik nu de naam van de film die jij gevraagd had, zal het direct eens gaan invullen seh :lol:
had het daarstraks al bedacht, maar was niet zeker omdat ik die bepaalde foto niet vond...

Ilse-vh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:16 feb 2006, 17:14

Bericht door Ilse-vh » 09 sep 2006, 18:33

Ben benieuwd !!! Zal subiet eens gaan kijken.

Nog iets over de namen hier....als het een jongen was geweest wisten we 1 ding wel zeker: het zou geen Tom worden!!
Kan je het je al voorstellen? Mijn man heet Jerry, en dan een zoontje Tom. Niks van :P :P :P
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 09 sep 2006, 19:06

Ilse-vh schreef:Ben benieuwd !!! Zal subiet eens gaan kijken.

Nog iets over de namen hier....als het een jongen was geweest wisten we 1 ding wel zeker: het zou geen Tom worden!!
Kan je het je al voorstellen? Mijn man heet Jerry, en dan een zoontje Tom. Niks van :P :P :P
:lol: iemand zei mij eens dat ik mijne kleine zeker om zou noemen want ik had iets met mensen die zo heetten - meestal "andere" relaties ;) dan maar soit ... en ik heb dien typ ton vlakaf gezegd "no way, never" en idd hè :lol: 't zijn heel andere namen geworden - al dacht ik toen nog dat ik een dochter en een zoon zou krijgen en die gingen volgens mijn plan van toen og heel anders heten, nl. Rainer (zoals je ziet heb ik dat toch maar niet gedaan) en Kayleigh (tja dat vond A maar niks en 't is toch geen dochter geworden dus ...)

Tja je houdt zowieso rekening met de omgeving: de namen van de ouders en de broers of zussen hebben vaak ook invloed en de combinatie met de achternaam telt natuurlijk ook hè ...
Afbeelding
Afbeelding

Ilse-vh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:16 feb 2006, 17:14

Bericht door Ilse-vh » 09 sep 2006, 19:11

De combinatie met de achternaam is idd heel belangrijk.
Ik weet nog dat ik een naam had die met een B begon, maar een vriendin waarschuwde me dat initialen op school ook veel gebruikt worden, en aangezien mijn man zijn achternaam met een H begint, kon ik dat kind moeilijk met de initialen BH opzadelen.

En nog goed dat we hier in Belgie onze meisjesnaam kunnen houden als getrouwde vrouw want dan zouden in beide namen teveel I's en E's voorkomen bij mij. Zou absoluut niet klinken.
Afbeelding

Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 09 sep 2006, 19:23

bioMam schreef:nl. Rainer en Kayleigh
potverdorie, nu snap ik de naam van u mailadres! :lol::lol::lol:
nogal laat dat mijne frank valt :D

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 09 sep 2006, 19:25

Katia schreef:
bioMam schreef:nl. Rainer en Kayleigh
potverdorie, nu snap ik de naam van u mailadres! :lol::lol::lol:
nogal laat dat mijne frank valt :D
:lol: ge bedoelt dat 1 "zwart" geval :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 09 sep 2006, 21:23

Door Filip... :lol: :lol: en ik vond die mooi en dat was het...
Niet zo gelijk Katia als ik het zo lees... :lol:
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kim.D.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 jan 2006, 15:04
Contacteer:

Bericht door Kim.D. » 09 sep 2006, 21:35

Lander hadden we gewoon eens gehoord en we vonden dat een leuke naam, het was al zo moeilijk voor een jongensnaam te kiezen, vonden wij.

Katia

Bericht door Katia » 09 sep 2006, 22:22

sandy schreef:Door Filip... :lol: :lol: en ik vond die mooi en dat was het...
Niet zo gelijk Katia als ik het zo lees... :lol:
gij zijt veel te simpel! :lol:

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 09 sep 2006, 22:34

Op Europa werkte bij Linda een Noor Thorben.. We hadden eerst Thorkin in gedachten en we hebben het gewijzigd naar Thorben. De 'h' hebben we achteraf verwijderd om het jonger te laten klinken
Voor de (eventueel) volgende hebben we terug al een naam ;)
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 09 sep 2006, 23:32

tjorven komt uit'de kinderen van de zoutkreek'van astrid lindgren..daar werd het gebruikt als troetelnaampje..

voor buikbeebje hadden we onmiddelijk een passende naam bij tjorven..

zijn wel in dezelfde richting op zoek gegaan..
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 09 sep 2006, 23:50

hihi Torben en Tjorven hebben ook nog op mijn lijst gestaan ...
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 10 sep 2006, 10:20

Een zelfde topic vind je hier
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)


Gesloten

Terug naar “Voornaampjes”