Kettingmails

Alles wat er buiten de zwangerschap en babytjes zoal nog gebeurd in het leven...
Sport, ontspanning, tv, nieuws, enz....
Hou het netjes....

Moderators:Welcome, mell, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anneliefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 nov 2005, 18:01
Kettingmails

Bericht door Anneliefje » 27 jun 2006, 22:11

Hieronder een artikel uit de krant van vandaag ...
Dit is dus een kettingmail en deze wil ik dus nooit meer krijgen :wink:
In het kort: ... ziek kindje ... stuur zoveel mogelijk door ... per verstuurde mail *zoveel* eurocent voor kindje ...
Dit is grote blabla!!
Niets of niemand kan dat tellen en meestal weet de "zogenaamde starter" zelf van niets.
Denk er dus aan als je dit soort mails nog krijgt, gewoon deleten die handel en zeker niet doorsturen!! Je ambeteerd er alleen anderen mee 8)
Johan Devadder uit Burst is al acht maanden het slachtoffer van kettingmail
,,Ik heb helemaal geen doodzieke dochter Rachel!''

De teller stond gisteren op 5.371, want zoveel mails kreeg Johan Devadder uit Burst in acht maanden tijd. Naïeve surfers denken dat Johan geld inzamelt om de operatie van zijn doodzieke dochtertje mee te betalen. In werkelijkheid heeft Johan twee gezonde kinderen en heeft hij geen flauw benul hoe zijn gegevens onder de hardnekkige Rachel-mail zijn gekomen.
Lees dit tot het einde.!!!!! Goeiedag, ik ben een jonge papa van 29 jaar. Mijn vrouw en mezelf hebben samen een schitterend leven gehad. We hebben een kind. Haar naam is Rachel en ze is 10 jaar. Onlangs heeft de dokter een hersenkanker in haar kleine lichaam gedetecteerd.

Zo begint de kettingmail, waarvan veel ontvangers spontaan tranen in de ogen krijgen. Iets later in de mail wordt gevraagd om dit bericht door te sturen naar zoveel mensen mogelijk, want per doorgestuurde mail leggen AOL (internetprovider American On Line) en ZDNet (een magazine over internet) 32 eurocent in een pot die dient om de operatie van Rachel mee te bekostigen. De mail is ondertekend met Johan Devadder, waarna zijn volledige adres en telefoonnummer worden vermeld. Alleen heeft Johan, 54 trouwens, er niets mee te maken. Hij heeft geen idee hoe zijn naam onder de hardnekkige kettingmail is terecht gekomen.

Dagelijks veertig e-mails

De gevolgen voor Johan zijn niet te overzien. Dagelijks krijgt hij een veertigtal mailtjes. Soms krijgt hij allerlei verwijten naar zijn hoofd geslingerd, meestal krijgt hij een bemoedigende schouderklop en wordt hem naar zijn rekeningnummer gevraagd. ,,Ik krijg vaak mails van jonge moeders, kinderen en gebedsgenezers. Eén keer kreeg ik een e-mail van een meisje dat zo door het verhaal was aangegrepen dat ze het spaarpotje dat ze had aangelegd voor de aankoop van een tweedehands minibus wou uitgeven aan de operatie van mijn zogezegde dochter. Ik probeer op elke mail te antwoorden en duidelijk te maken dat ik niets met dit verhaal heb te maken.''

Dat de Rachel-mail blijft voortleven heeft alles te maken met het feit dat er altijd mensen zijn die het verhaal geloven en de mail doorsturen. In Johans mailbox staat een bericht van zo'n enthousiasteling: ,,Ik heb 434 contactpersonen in mijn adresboek. Maak je geen zorgen; ik heb ze allemaal jouw mail doorgestuurd. Succes!'' De kinderen van Johan, die gescheiden is, zijn 10 en 12. ,,Ik heb toch maar mijn familie verwittigd, want voor je het weet, krijgen ze die mail ook en vragen ze zich af waar ik in godsnaam mee bezig ben.''

Opzoekingswerk leert dat de hardnekkige kettingmail al minstens zes jaar circuleert en dat in allerlei talen. Oorspronkelijk werd de mail ondertekend met George Arlington uit Victoria Falls, Zimbabwe. Vorig jaar dook diezelfde mail in het Frans en het Nederlands op, ondertekend door Christian Berghmans uit het Waals-Brabantse Mont-Saint-Guibert. ,,Wij kregen op een bepaald moment wel 200 mails per dag'', vertelt mevrouw Berghmans. ,,Soms kregen we 's nachts zelfs telefoon van de andere kant van de wereld. Toen we enveloppen met geld kregen, zijn we naar de politie gestapt en hebben we klacht ingediend. Sindsdien is het gestopt.''

Ketting breken

Intussen doet Johan er alles aan om de mensen duidelijk te maken dat hij er niets mee heeft te maken. Eigenlijk kan het alleen stoppen als de ketting breekt. Daarom toch enkele tips om zo'n kettingmail te herkennen (en meteen te deleten): zo'n mail heeft nooit een datum en hangt altijd een emotioneel verhaal op. Daarnaast worden er altijd ,,autoriteiten'' aangehaald (in dit geval AOL en ZDNet en vooral wordt gevraagd om de mail door te sturen. Nooit doen! AOL kan nooit tellen hoeveel keer zo'n mail wordt doorgestuurd, dat is gewoon een leugen. Twijfel je toch nog? Tik dan een paar kernwoorden van de mail in Google in en zul je meteen merken of het over een zogenaamde hoax gaat.


Katia

Bericht door Katia » 27 jun 2006, 22:35

oh verschrikkelijk he, die mails!... :shock:
wij hebben mailwasher en vanaf ik ergens FW zie voorstaan komt dat de mailbox al niet binnen :lol: (sorry voor degenen die er geregeld al eens doorsturen :oops: )

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 27 jun 2006, 23:04

ik begrijp nog altijd niet dat mensen daarin trappen :roll:
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 28 jun 2006, 09:02

Katia schreef:oh verschrikkelijk he, die mails!... :shock:
wij hebben mailwasher en vanaf ik ergens FW zie voorstaan komt dat de mailbox al niet binnen :lol: (sorry voor degenen die er geregeld al eens doorsturen :oops: )
Is het echt? Ik stuur er soms door waarvan ik denk dat jij de slappe lach mee gaat krijgen.. :? Zal het niet meer doen dan.. :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Katia

Bericht door Katia » 28 jun 2006, 12:13

:oops:
het grote probleem is vaak dat mijn scanner dat als spyware aanziet (is nen hele strenge :lol: ) en diee slaat tilt als ik dat binnen haal :D
dus is het hier de afspraak geworden dat we dat in het algemeen gewoon buiten laten voor we onze pc binnen kunnen doen :lol:


Gebruikersavatar
beam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:20 apr 2006, 19:33
Locatie:Kuurne

Bericht door beam » 28 jun 2006, 20:30

Krijg dat ook dikwijls maar was al op de hoogte dat het allemaal nie waar is.

Owja, ff een vraagje, klinkt misschien raar maar al de antwoorden die komen van het forum komen ook automatisch bij mijn SPAM terecht :oops: , kan ik da veranderen ?
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 28 jun 2006, 22:26

major schreef:ik begrijp nog altijd niet dat mensen daarin trappen :roll:
Ik heb er nog ingetrapt :oops: :oops: :oops:
Heb dan onder mijn voeten gekregen van mijn broer(vriend Anneliefje), en nu weet ik het he!
Tja je kan niet alles weten he...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust

Bericht door spotje » 02 jul 2006, 08:53

Ik heb een rothekel aan die dingen, dat vliegt hier zonder openen buiten :evil:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kim.D.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 jan 2006, 15:04
Contacteer:

Bericht door Kim.D. » 02 jul 2006, 20:08

Ik haat ook al die doorstuurdingen. soms lees ik ze wel eens maar stuur ze meestal niet verder naar heel mijn adresboek zoals ze al een vragen.

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 03 jul 2006, 21:53

Ah die befaamde vriendschapsmails.. Die stuur ik zelden door, alleen als het er echt een mooie is.. Maar leuke mopjes en filmpjes wel....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 03 jul 2006, 22:13

Hier worden ze ook onmiddellijk gedeleet. Zelfs de zogenaamde waarschuwingen voor virussen.


Plaats reactie

Terug naar “Actualiteit”