Te veel op controle???

Moderators:goortjes, Welcome, Moderators

Plaats reactie
Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:
Te veel op controle???

Bericht door Sofie S. » 11 jan 2007, 11:30

Zwangere vrouwen laten zich vaker onderzoeken dan nodig

In de prenatale zorg worden in de praktijk meer onderzoeken uitgevoerd dan aanbevolen. Zo gaat een vrouw met een laagrisicozwangerschap gemiddeld veertien keer op raadpleging bij de arts, terwijl slechts zeven tot tien bezoeken worden aanbevolen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Riziv en het Intermutualistisch Agentschap (IMA).

81.328 vrouwen
Beide instanties hebben onderzocht of de aanbevelingen die worden gedaan door het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) in praktijk opgevolgd worden. Daarvoor werd gekeken naar het verloop van de prenatale zorg in 2005 bij 81.328 vrouwen met een laagrisicozwangerschap.

Veertien keer
Uit dat onderzoek blijkt dat deze vrouwen gemiddeld veertien keer langsgaan bij een gynaecoloog, huisarts of vroedvrouw. Nochtans beveelt het KCE slechts tien raadplegingen aan voor vrouwen van wie het de eerste zwangerschap is. Voor vrouwen die eerder al een zwangerschap hadden, worden slechts zeven consultaties aangeraden.

Echografieën
Ook worden er te veel echografieën gedaan. De richtlijn is twee echografieën per zwangerschap, in de praktijk worden er gemiddeld vier gefactureerd. Ook blijkt dat een relatief hoog percentage van de vrouwen een vlokkentest of vruchtwaterpunctie ondergaat, ook al brengen die tests een zeker risico op miskraam met zich mee.

Te veel of te weinig
Daarnaast blijkt dat de richtlijnen voor de labo-analyses ook niet altijd even strikt opgevolgd worden. Bepaalde analyses gebeuren te weinig, andere dan weer te veel. Zo wordt een urineonderzoek aangeraden voor alle toekomstige moeders, maar in praktijk wordt dat onderzoek slechts bij 38 procent van de zwangere vrouwen afgenomen. Ook de opsporing van hepatitis B (75 procent), HIV (64 procent) en syfilis (50 procent) zou vaker moeten gebeuren, vindt het RIZIV.

Toxoplasmose
Het onderzoek naar toxoplasmose en het cytomegalovirus (CMV) wordt dan weer te vaak herhaald. Volgens het kenniscentrum is een eenmalig onderzoek voor of bij het begin van de zwangerschap voldoende, maar vaak worden deze tests verschillende keren afgenomen. (belga/hln)




14 controles vind ik wel veel. Ik dacht dat maandelijkse controles de gewootne zijn.
Maar 2 echo's maar, dat is echt wel te weinig. Een zwangere vrouw verlangt daar toch zo naar om maandelijks haar kindje te zien :!:
Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Snuffie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:19 sep 2006, 16:15
Locatie:Brugge

Bericht door Snuffie » 11 jan 2007, 11:43

Te veel :!: :!:

Toch beter een keer te veel gaan, dan te laat gaan en dan zien dat er toch iets mis is.

Elke maand is juist leuk, dan zie steeds je kindje veranderen. En je bent ook meer op je gemak als je weet wat er daar binnen in je buik aan de hand is.

2 keer gaan, dan ga je beter niet. Welke onderzoekers zijn da nu :?:
Afbeelding
Afbeelding

con
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:08 okt 2006, 20:34

Bericht door con » 11 jan 2007, 12:32

Twee echo's is inderdaad heel weinig. Ik heb mijn eerste echo gehad op 13 weken en dan iedere vier weken een andere echo. En da vind ik soms al lang wachten :roll: . Ben altijd maar gerust gesteld als ik op echo zie da ons kindje nog volledig gezond is.

Ze proberen precies weer op van alles te besparen de laatste tijd :evil: . Ik heb een aantal weken zoiets gelezen van dat er veel ouders zijn die hun pasgeboren kindje laten testen of ze gevoelig zijn voor wiegendood of niet. Ziekenfondsen kwamen er ook al tegen op met het zogenaamde excuus "test is onbetrouwbaar". Dit natuurlijk omdat we minder en minder die testen zouden doen en om te besparen. :evil:

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 11 jan 2007, 13:33

Ja, maar mensen, laten we wel een beetje realistisch blijven hé. Ziekenfondsen kunnen niet alles terugbetalen hé. Akkoord, er zijn zaken die niet perfect zijn, maar ik vind dat we toch echt niet kunnen klagen hier. Toen ik naar mijn zelfstandige vroedvrouw overstapte, had ik ook geen echo's meer (wel nog één op het laatste bij het bezoek aan de gynaecoloog). Mijn vroedvrouw luisterde natuurlijk wel naar de hartslag.
Afbeelding

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 11 jan 2007, 13:36

Sofie schreef:Ja, maar mensen, laten we wel een beetje realistisch blijven hé. Ziekenfondsen kunnen niet alles terugbetalen hé. Akkoord, er zijn zaken die niet perfect zijn, maar ik vind dat we toch echt niet kunnen klagen hier. Toen ik naar mijn zelfstandige vroedvrouw overstapte, had ik ook geen echo's meer (wel nog één op het laatste bij het bezoek aan de gynaecoloog). Mijn vroedvrouw luisterde natuurlijk wel naar de hartslag.
Ik ben blij dat ik maandelijks op controle mocht, maar 14 keer zou ik toch wel heel veel vinden! En moest het ziekenfonds niet terugbetalen, dan nog zou ik maandelijks op controle willen gaan.
Afbeelding

Afbeelding


Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 11 jan 2007, 13:37

Ja, maar ik ging ook maandelijks op controle hé. Maar dan naar de vroedvrouw ipv naar de gynaecoloog.
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 11 jan 2007, 14:02

Wij gingen uiteindelijk nog later dan de gyne altijd zei. Maar ja tegen het einde moet je wekelijks gaan en dan ga je ook maar braaf.
Te vaak? Tja als ik hoor hoeveel keer nederlandse vrouwen moeten gaan dan gaan wij uiteindelijk vaak. Maar ja ik luister dan ook braaf naar mijn gyne en zeker als het over een eerste kindje gaat. Dan weet je toch niet beter :lol:

Gebruikersavatar
femmie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:07 jan 2007, 18:28
Locatie:merksem

Bericht door femmie » 11 jan 2007, 15:05

ik ga met mijn huisdokter bevallen dus moet ik daar ook nog eens regelmatig op controle... maar we hebben een goede regeling gevonden de ene maand een echo bij de gynecoloog en de andere maand een gewoon onderzoek bij de huisdokter (harttonen beluisteren ed.) en dit is echt wel goed hoor maar naar het einde tot zal ik meer op controle moeten maar dan enkel bij mijn huisdokter en nog één keer ij de gynecoloog

Gebruikersavatar
mama24
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2006, 15:03
Locatie:poperinge

Bericht door mama24 » 11 jan 2007, 18:02

ik vind het ook altijd spannend om iedere 5weken te gaan :lol:

Saraatje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:10 nov 2006, 21:18
Locatie:provincie Antwerpen

Bericht door Saraatje » 11 jan 2007, 20:21

Hoi,

ik vind het ook veel klinken, 14 keer... Maar als je dat als toekomstige moeder geruststeld, tja... Dan zou ik als arts toch niet zeggen van : " Nee, mevrouwtje. U hebt uw quotum van 10 keer reeds overschreden. "

Of van nee, over een maand of twee is vroeg genoeg.

Beter een keertje meer en je gerust voelen, dan denken van " nee, ik mag niet te veel gaan, dat hebben ze in de krant gezegd " en je op zitten vreten van de zenuwen.

Sara

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 11 jan 2007, 20:43

Ik vind 14 keer niet veel, eigenlijk. Dat is toch telkens iets om naar uit te kijken als je naar de gyn mag gaan?
Iedereen telt toch af naar die datum?
En wat die echo's betreft, ik heb vanavond op het nieuws gehoord dat het bewezen is dat een echo geen kwaad kan voor de baby. Dan zouden ze dat meer mogen doen, dat is toch zalig.
Die mevr van op tv vertelde ook dat ze in Nederland soms gewoon ergens binnengaan (weet niet meer waar) en dat ze daar gedurende een half uur of zo een echo laten maken. Niet medisch, maar gewoon voor plezier. Net een trouwreportage maken of zo.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 11 jan 2007, 21:11

Ik ben 3 of 4 keer bij de gyn geweest bij ons anta and that's it.
Ik vond het horen van de hartslag even fijn ze

Gebruikersavatar
kyrodu
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 mar 2005, 11:21

Bericht door kyrodu » 11 jan 2007, 21:42

Van de eerste heb ik maar twee echo's gehad.
Heb zelfs nooit geen echo's mee gekregen ,vond ik wel jammer.
Van de tweede heb ik iedere vier weken op controle gemoeten en iedere keer een echo.
De laatse maand moest ik om de twee weken.
Dit was omdat de eerste 4 weken te vroeg was geboren.
Van de jongste moest ik om de 5 weken gaan,en ook iedezre keer een echo.
Maar toen ik op 29 weken onverwachts weeën kreeg ben ik iedere week aan de monitor gemoeten en om de drie weken op controle en echo.
De laatse maand was dat ook om de twee weken.
Ga toch ook liever een keer te veel en echo dan te weinig.
Van de eerste was ik gevallen en had ik enorm veel pijn en had mijn buik luid gekraakt.
Maar mijn gynae vond dat geen reden om te kijken of alles goed was.
En zo zie je,ben door die val toch vier weken vroeger bevallen.
Die gynae heeft mij dan ook niet meer terrug gezien.

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 12 jan 2007, 11:33

Als ik op controle ging bij de gyn,zat het hier vol met hollandse vrouwen...die vonden dat ze te weinig naar de gyn moesten gaan!

ik vond dat niet erg op controle moeten gaan,en als ik 18x moest gaan,deed ik dat ook
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

peer
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 nov 2006, 23:29
Locatie:Edegem
Contacteer:

Bericht door peer » 16 jan 2007, 07:23

Ook al zou het ziekenfonds echo's helemaal niet terugbetalen, dan zou ik nog (als ik de keuze had) er iedere maand eentje laten doen... Het is telkens toch weer een enorme geruststelling als blijkt dat alles in orde is met de beeb :) ! En zo prachtig om te zien toch?! Ik vind iedere maand een echo absoluut NIET teveel! Ben er erg blij mee :D !
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
femmie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:07 jan 2007, 18:28
Locatie:merksem

Bericht door femmie » 16 jan 2007, 10:21

dat is zeker waar ik geniet er ook elke keer van om mijn spruit te zien evolueren en dan nog als je het in het ziekenhuis laat doen moet je zelf maar 4 euro betalen de rest trek je terug dus denk ni dat dat een probleem is :lol:
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 16 jan 2007, 19:08

veel gyns en ziekenhuizen schrijven maar 2 echo's officeel op en rekenen die andere due eigenlijk niet aan de volle pot - daarom dat de ziekenkas dan ook niet reclameert ... bij mij warren ze echter aan 't zeveren dat ik een keer te veel :roll: naar de vv was geweest: als je over je datum gaat moet je nu eenmaal meer op controle hè => ik vind dat ze dat maar zouden moetne incalculeren.
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De zwangerschap”